Naar het voortgezet onderwijs
Groep 8 is het laatste jaar van de basisschool. Na dat jaar gaan de leerlingen naar het voortgezet onderwijs. Dit is een belangrijke stap voor zowel de leerlingen als ouders. Op Stap voor Stap besteden wij extra tijd aan de voorbereidingen om de overgang naar het Voortgezet Onderwijs zo vloeiend mogelijk te laten verlopen.
Halverwege groep 7 geeft de school een voorlopig-schooladvies. Met de ouders en leerling wordt besproken op welk niveau de leerling op dat moment staat.
Vervolgens ontvangt de leerling in groep 8 (januari) zijn/haar definitieve schooladvies. Dit advies is bindend en gebaseerd op de schoolontwikkeling van de leerling gedurende de 8 schooljaren, de werkhouding, de inzet en de betrokkenheid en wordt gevormd door de leerkrachten, de IB-er (intern-begeleider) en de directeur. Met het schooladvies kunnen ouders en kinderen zich gaan oriënteren op diverse scholen uit de omgeving. Tijdens die bezoeken vormen zij een beeld van wat er binnen de mogelijkheden van het kind valt en waar hij/zij zich prettig voelt. In februari maken de kinderen uit groep 8 de doorstroomtoets en in maart ontvangen zij hier de uitslag van. De uitslag van de doorstroomtoets kan soms aanleiding geven om het schooladvies in positieve zijn aan te passen. Tijdens de nationale aanmeldweek (eind maart) worden de kinderen door hun ouders aangemeld op hun nieuwe school.
In groep 8 werken we met de leerlingen aan hun zelfstandigheid en het leren verantwoordelijkheid te namen voor het eigen werk. Dat doen we o.a. door 2 keer per week maak- en/of leerhuiswerk aan te bieden. De kinderen leren zo plannen en organiseren waardoor de stap richting het VO kleiner wordt. Net als in de andere groepen binnen de school, houden de kinderen in groep 8 een boekenbeurt, een spreekbeurt en leren zij hoe ze een werkstuk moeten maken. Het kind leert zo informatie te verwerken en over te dragen, maar ook om zichzelf te presenteren. Het leren presenteren is een manier om te werken aan weerbaarheid, sociale vaardigheden en zelfvertrouwen. Het kind ontwikkelt zich dus op diverse vlakken. Deze belangrijke vaardigheden zal het kind op de middelbare school en het hoger onderwijs nog vaak inzetten en gebruiken.