Midden- en bovenbouw

Groep 3 en 4

In groep 3 werken we samen met de kleuterstraat om de overgang voor de leerlingen zo vloeiend mogelijk te laten verlopen en aan te sluiten bij de behoeften en ontwikkeling van alle leerlingen.
In groep 3 en 4 leren de kinderen steeds meer op het gebied van lezen, schrijven en rekenen. We gebruiken eigentijdse methodes die goed aansluiten bij de belevingswereld van de kinderen. In groep 3 werken we met de methode Veilig Leren Lezen voor het aanvankelijk lezen.

Het accent in groep 3 en 4 ligt op de kernvakken taal, lezen, rekenen en op sociaal-emotionele vorming. Daarnaast vinden we het belangrijk dat er voldoende tijd is voor spel, beweging en creatieve vakken.

Groep 5 t/m 8

Met de basis grotendeels onder de knie komen de kinderen in groep 5. Ook in groep 5 t/m 8 wordt er veel aandacht besteed aan de kernvakken rekenen en taal, waaronder spelling, lezen, begrijpend lezen en taalbeschouwing.  Daarnaast wordt er tijd ingeruimd voor creatieve vakken, Engels, verkeer, mediawijsheid en wereldoriëntatie (Blink). Wereldoriëntatie wordt in thema’s verwerkt. De vakken aardrijkskunde, natuur, geschiedenis, wetenschap en techniek zijn hierin verweven met elkaar. Leerlingen in de bovenbouw krijgen meer zicht op de wereld om zich heen. Ze leren onder andere onderzoeken, goed samenwerken, reflecteren op hun werk en op hun eigen leerproces, zich te presenteren en een werkstuk maken.

Actief burgerschap en sociale integratie.

Scholen leveren een belangrijke bijdrage aan de voorbereiding op deelname aan de samenleving. Leerlingen komen in aanraking met leeftijdgenoten van verschillende achtergronden en culturen en leren daarover op school. Goed burgerschap houdt in dat je je verantwoordelijk gedraagt richting jezelf, de ander, de groepen waarin je je beweegt en de wereld om je heen. We werken hierin o.a. samen met ouders, de gemeente, de wijkagent en bureau Halt aan burgerschapsvorming. De ontwikkeling van burgerschap komt verder aan de orde in projecten en in de lessen wereldoriëntatie.