Quest

Wat is de Quest?
De Quest is een zoektocht. De Quest is een aanvullende en verrijkende activiteit die wij als school aanbieden aan de leerlingen vanaf groep 4. Tijdens de Quest werken we aan een onderzoeksvraag die we samen met de Questleiders en Questleden onderzoeken. Samen leren we naast het reguliere schoolprogramma brede aanvullende vaardigheden en kennisdoelen. Het is dus hard werken en je moet het leuk vinden om hier ook een beetje vrije tijd aan te besteden. De Quest zorgt ervoor dat we naast de schoolse vakken als rekenen, spelling en taal ook andere talenten leren ontdekken, erkennen en ontwikkelen. Denk aan organiseren, plannen, informatieverwerking, samenwerking, leiderschap en praktische vaardigheden.

Hoe verloopt een Quest?
We werken met verschillende thema’s. Voorbeelden hiervan zijn: het museum, het pannenkoekenrestaurant en de schoolbibliotheek. Deze thema’s worden voorbereid door de Questleiders en samen met de questleden wordt het thema uitgevoerd. Dit betekent dat er daadwerkelijk een museum en pannenkoekenrestaurant in de school ontstaan. Hierin laten kunstenaars, gidsen, ticketverkopers en de museumdirecteur maar ook de kok, kassamedewerkers, obers en serveersters zien dat je elkaar nodig hebt om samen een onderneming te runnen.

Hoe lang duurt een Quest?
Elke Quest heeft een eigen tijdsplanning. Gemiddeld duurt een Quest ongeveer 8 weken, maar op basis van de specifieke onderzoeksvraag kunnen we soms besluiten om een Quest wat langer of korter te laten duren.

Welke leerkrachten zijn betrokken bij de Quest?
Juf Annette verzorgt de Questklas iedere dinsdagmiddag. Juf Linda ondersteunt tijdens de praktische uitvoering.
Daarnaast is er een werkgroep die de thema’s ontwikkelt. Hierin zitten juf Annette, juf Iris, juf Linda en juf Rianne.