Samen
Positief

Stap voor Stap vooruit!

Samen

Het team van Stap voor Stap maakt zich ieder dag hard voor een veilige omgeving, waarin leerlingen zich sociaal, emotioneel en fysiek op hun gemak voelen. Dat doen we niet alleen: we werken actief samen met ouders en ondersteuners en staan klaar om de leerlingen te ondersteunen, zodat ze vol zelfvertrouwen kunnen groeien.

Ook binnen het team staat ‘samen’ centraal. We leren met en van elkaar en zetten in op een leuke werksfeer. Collegiale consultaties (klassenbezoeken), intervisie, studies en ondersteuning door experts helpen het team te groeien en ontwikkelen.

We bereiden onze leerlingen voor op een toekomst in de samenleving. Wij vinden het daarom belangrijk dat leerlingen hun sociale vaardigheden verder ontwikkelen, zodat zij in staat zijn op een prettige manier samen te spelen en werken met anderen. We zetten niet alleen in op samenwerking in de klas, maar op samenwerking binnen de hele school. Dat doen we bijvoorbeeld door groepsoverstijgend te werken op specifieke thema’s.

Toekomstgericht

Het belang van het ontwikkelen van digitale vaardigheden/digitale geletterdheid is groot en wordt in de toekomst alleen nog maar groter. Binnen Stap voor Stap vinden wij het daarom erg belangrijk om leerlingen hun talenten op dit gebied te laten ontdekken en verder te ontwikkelen.  Een inspirerende leeromgeving helpt daarbij. We gebruiken zowel traditionele (boeken) als moderne middelen (digitaal), met de nadruk op een goede balans tussen beiden. De juiste mix van leermiddelen en stimulerende instructies vanuit de leraar zorgen voor de juiste ‘voedingsbodem’ voor verdere ontwikkeling.

We inspireren en motiveren leerlingen om digitale ontwikkelingen en technologie te omarmen en te gebruiken. Digitale geletterdheid is zichtbaar in de speel- en leeromgeving van onze school, maar ook in het alledaagse handelen van de leerkrachten en de leerlingen. Dit betekent dat we leerlingen leren hoe ze goed met technologie om kunnen gaan.

Trots zijn we op ons (ver)Wonderlab waarin we leerlingen spelenderwijs in aanraking laten komen met nieuwe ontwikkelingen. We proberen leerlingen enthousiast te maken voor techniek en digitale mogelijkheden door te enthousiasmeren, te inspireren en wegwijs te maken.

Aanbod

We werken hard aan de ontwikkeling van basisvaardigheden zoals taal en rekenen. Onze leerkrachten geven hoogwaardig onderwijs en passen de lessen aan op de verschillende leer-/ en ontwikkelbehoeftes van de leerlingen. Binnen onze lessen is veel aandacht voor het ‘leren leren’. De lesstof die voor je ligt is belangrijk maar hoe ga je te werk als je morgen iets anders wilt leren?

We bieden een breed onderwijsprogramma aan. In de wisselklas bieden we verdere verrijking en verdieping van lesstof aan voor leerlingen die meer uitdaging aan kunnen. Binnen het (ver)wonderlab inspireren we leerlingen op het gebied van digitale geletterdheid. Ook hebben we een Questklas waar leerlingen maatschappelijke onderwerpen kunnen onderzoeken en ontwerpen. De ontwikkelingen van de vaardigheden van onze jongste leerlingen wordt volop gestimuleerd in de kleuterstraat.

Naast taal en rekenen hebben we veel aandacht voor muziekonderwijs, dans en toneel, knutselen, gymmen en natuuronderwijs. We doen mee aan de ‘blazersbende’; een project waarbij leerlingen laagdrempelig een instrument leren bespelen en samen een concert geven. In 2024 hebben we een eigen schoollied opgenomen, samen met de Luca Mathas academie.

Positiviteit

Alles wat aandacht krijg, groeit. Focussen op wat goed gaat en het aannemen van een positieve basishouding vinden wij heel belangrijk. Dit draagt bij aan de persoonlijke groei van leerlingen en aan de sociale verbondenheid van de leerlingen binnen, maar ook buiten de school.

Als we contact maken met leerlingen doen we dat met een positieve bril op. Wat kan de leerling allemaal al en waar zien we ruimte voor verbetering? We spreken ons waarderend uit over leerlingen, ouders en collega’s. Positiviteit draagt er aan bij dat leerlingen in zichzelf geloven en vertrouwen hebben in hun eigen kunnen.

Een positieve basishouding gaat ook over dat iedereen mag meedoen en het erkennen van elkaars verschillen. Zo bereiden we leerlingen voor op een leven in een diverse samenleving waarin iedereen een plaats heeft.

Wat voor onze leerlingen geldt, geldt ook voor onze leerkrachten: een positieve houding in het team zorgt voor groei, persoonlijke ontwikkeling, werkplezier en leuke onderlinge contacten. En daar profiteren onze leerlingen weer van!