Naar school

Op de meeste scholen starten leerlingen in groep 1, vaak in een combinatiegroep (groep 1/2), waarna ze doorstromen naar groep 3. Groep 3 staat bekend als de groep waar kinderen leren lezen en rekenen.

Op Stap voor Stap hebben we het kleuteronderwijs net iets anders vormgegeven. Bij ons staat de ontwikkeling van de leerling altijd centraal. Ben je er aan toe om te leren lezen, dan gaan wij de leerling ondersteunen en helpen om te leren lezen. Het maakt niet uit of je in groep 1, 2 of 3 zit.

Sommige leerlingen kunnen heel goed aangeven dat ze iets willen leren, anderen hebben net iets meer stimulans nodig. Het activeren, interesseren en ontwikkelen van leerlingen zien wij als een belangrijke taak binnen het kleuteronderwijs. We hebben er goed over nagedacht hoe wij invulling willen geven aan die taak. Daarbij hebben we een eigen visie ontwikkeld die leunt op relevante theorieën, onze eigen ervaringen en de ervaringen van andere scholen, wetenschappelijke inzichten en een gezonde dosis boerenverstand.

De ontwikkeling van het jonge kind

Elk kind dat op school start is 4 jaar oud en toch zien we grote verschillen tussen kinderen. Logisch, want ieder verhaal van elk kind is uniek. Kinderen leren niet langs een lineaire lijn, leren en groeien gaat met spurten, sprongetjes en soms ook even een poosje in kleine stappen. Een kleuterklas moet daar dus op inspelen. Het inspelen op deze verschillen kunnen wij in onze Kleuterstraat heel goed, omdat wij altijd met meerdere collega’s aanwezig zijn. Samen kijken we naar de kleuter en vormen we een compleet beeld van die sprongsgewijze ontwikkeling. Altijd genoeg handen en ogen in de groep dus. Dit maakt onze kleuterstraat uniek.

Een rijke leeromgeving

De kleuterstraat kenmerkt zich door grote, open ruimtes waar leerlingen volop worden uitgedaagd tot het ontwikkelen van de verschillende vaardigheden.

De woonwijk
In de woonwijk leren leerlingen zich verplaatsen in de rollen die zij in hun dagelijkse omgeving tegenkomen. De verschillende hoeken waarin gespeeld wordt worden steeds passend bij het wisselende thema ingericht. Je vindt er doorgaans de volgende speelplekken:

Een pakhuis

De plek waar leerlingen het leven in huis naspelen. Een hoek waar herkenbare dagelijkse situaties zich voordoen: wassen, koken, zorg dragen voor een pluchen huisdier etc.

De bouwplaats

Hier wordt gebouwd met verschillende materialen en op de werkbank is altijd plek voor een goede bouwtekening. Leerlingen raken in deze hoek vertrouwd met o.a. vorm, grootte, verhoudingen, tegenstellingen en getallen.

De strandtent

Een grote zandbak met een strandhuisje waarin iedere dag mag worden geëxperimenteerd met zand. Het manipuleren van zand stimuleert de zintuigelijke ontwikkeling, de motorische ontwikkeling en biedt veel mogelijkheden binnen de thema’s. Heerlijke zandtaartjes bakken, een moestuin aanplanten of zoeken naar de schat? Dat is allemaal al gelukt in onze strandtent.

Het straattheater
Het straattheater is de plek om samen te komen met de groep. Hier vieren we verjaardagen, eten we ons fruit en brood. We maken hier ook onze kring(en) voor de instructie(s).
Het podium is ons multifunctionele meubel in het straattheater. Er wordt rondom gewerkt, er wordt instructie gegeven en bovenop kunnen de kleuters heerlijk liggen of zitten tijdens het lezen van een boek. Ook worden er heuse voorstellingen op gegeven door de kinderen en wordt er dagelijks het werk van de kleuters gepresenteerd.

De kantoortuin
In de kantoortuin kan al wat ‘fijner’ gewerkt worden aan een tafeltje. Er is ook volop aandacht voor de fijne motoriek. Zeker onze oudste kleuters zijn hier vaak te vinden. Zij werken steeds iets meer gericht aan een taakje.

De priegelfabriek
In de priegelfabriek kan de kleuter naar hartenlust priegelen/knutselen. We zorgen ervoor dat er altijd voldoende en afwisselend materiaal aanwezig is zodat er op ieder niveau geknutseld kan worden. Leerlingen werken hier aan de fijne motorische vaardigheden door te knippen, kleuren, verven, kleien. Hiermee worden vaardigheden geoefend die nodig zijn in de latere groepen. Denk bijvoorbeeld aan een goede pengreep. Daarnaast oefenen kleuters met rekenvaardigheden als tellen of meten.

De Letterflat
De letterflat is eigenlijk een knusse hoek waar het aanbod van letters/verhalen wordt gecombineerd met taalspelletjes. Het boek van de week staat hier gepresenteerd samen met tal van andere boeken waar kinderen naar hartenlust in kunnen lezen. Daarnaast zijn er altijd taalspelletjes op verschillende niveaus te vinden waar kinderen mee aan de slag kunnen. De letterflat wordt ook vaak ingezet wanneer kinderen tekst willen toevoegen aan hun spel. Is er bijvoorbeeld in de strandtent (zie hierboven) een moestuin gerealiseerd, dan stempelen de kleuters in de letterflat bordjes met daarop de groentesoort. Zo houden de verschillende hoeken steeds verband met elkaar.

Het rijtjeshuis
In het rijtjeshuis wordt vooral de rekenvaardigheid van de kleuters geprikkeld. Met steeds veranderende materialen dagen we de kleuters uit om bezig te gaan met de verschillende rekengebieden. De ene keer is dit met een balans en objecten om verschillen in gewicht te ervaren, de andere keer oefenen we het getalbegrip. Er is in ieder geval altijd een winkeltje te vinden waar de kleuters op een speelse manier in aanraking komen met geld. Ook hier is vaak het thema weer terug te vinden; van bloemenwinkel tot supermarkt tot snackbar.

De lokalen zijn verbonden middels een ruime gang. Aan deze gang zit ook het lokaal van de peuters. Hierdoor leren we elkaar al vroeg leren kennen en zo kunnen de jonge peuters wennen aan elkaar en aan de setting op onze school.