Het (ver)Wonderlab van Stap voor Stap

Basisschool Stap voor Stap is altijd op zoek naar innovatieve manieren om het leerproces te verrijken en te moderniseren. Een van de meest in het oog springende ontwikkelingen waaruit dat blijkt, is de totstandkoming van het (ver)Wonderlab, een ruimte die volledig is gewijd aan Digitale Geletterdheid.

In het (ver)Wonderlab kunnen zowel kinderen als leerkrachten van Stap voor Stap, maar ook andere scholen van Wonderwijs, hun creativiteit de vrije loop laten en nieuwe vaardigheden opdoen die onmisbaar zijn in de huidige digitale wereld. Het is een plek waar nieuwsgierigheid en innovatie worden aangemoedigd, en waar leerlingen worden voorbereid op een toekomst waarin digitale vaardigheden steeds belangrijker worden.

Techniek en faciliteiten

De ruimte is uitgerust met de nieuwste technologieën en biedt een breed scala aan mogelijkheden. Leerlingen kunnen hier leren programmeren, waarbij ze niet alleen basisvaardigheden in coderen opdoen, maar ook problemen leren oplossen en logisch denken ontwikkelen. Dit alles gebeurt in een speelse en stimulerende omgeving, waar experimenteren en ontdekken centraal staan.

Naast programmeren biedt het (ver)Wonderlab faciliteiten voor multimedia projecten. Kinderen kunnen video's opnemen en bewerken, waarbij ze leren om hun verhalen op een visueel aantrekkelijke manier te presenteren. Ook de kunst van het podcast maken kan hier worden ontdekt. Het (ver)Wonderlab blijft zich uitbreiden met nieuwe onderdelen en technologieën. Bij al deze projecten wordt zo veel mogelijk de integratie gezocht met de projecten en andere vakken op school.

Leerkrachten

De rol van de leerkrachten in het (ver)Wonderlab is eveneens cruciaal. Zij krijgen de mogelijkheid om zich te verdiepen in digitale vaardigheden en deze kennis vervolgens over te brengen aan hun leerlingen. Het lab fungeert als een dynamische leeromgeving binnen Wonderwijs waar docenten nieuwe didactische methoden kunnen uitproberen en zich kunnen professionaliseren in digitale geletterdheid.