Ondersteuning

We vinden het heel belangrijk dat iedere leerling het beste uit zichzelf kan halen, ongeacht het leervermogen, ook wanneer leren niet vanzelf gaat, of juist wel.

Op Stap voor Stap krijgen leerlingen, waar dat nodig is, extra onderwijsondersteuning. Dit gebeurt vanuit verschillende zorgniveaus:

• Laag 1: Basisondersteuning vindt plaats binnen de klas.
  • Laag 2: Wanneer er extra hulp nodig is die nog op klassenniveau kan plaatsvinden. De leerkracht gaat aan de slag met wat binnen de mogelijkheden ligt, eventueel met ondersteuning van ambulante begeleiding.
  • Laag 3: Is er meer nodig dan wordt er in overleg en na eventueel onderzoek met de intern begeleider (ib-er) een handelingsplan opgesteld.

Heeft een leerling een eigen leerlijn nodig (meestal pas vanaf groep 6) of speciale zorg na extern onderzoek, dan wordt voor deze leerling een OPP (Ontwikkelingsperspectief) opgesteld en gekeken wat er nodig is om deze leerling te laten groeien en bloeien binnen onze school (laag 3).

Leerlingen die juist meer uitdaging nodig hebben krijgen ook extra begeleiding. Dit kan binnen de eigen klas met bijzondere opdrachten en taken zijn, maar ook buiten de klas.  Zo hebben we een wisselklas voor extra begeleiding en uitdaging. Daarnaast hebben we de quest.

Voor meer informatie verwijzen wij u graag naar ons School Ondersteuningsplan (SOP) in de map documenten.